Contactloos parkeren op Schiphol

contactloos betalen

Over een tijdje hoef je hopelijk nooit meer te zoeken naar een betaalautomaat nadat je ergens hebt geparkeerd. Schiphol is namelijk begonnen met een test met contactloos parkeren. Hiermee hoopt de luchthaven het parkeersysteem nog efficiënter te maken dan dat het al is. De proef is een aantal weken geleden gestart. Aan het einde van het 2e kwartaal worden de resultaten geanalyseerd.

De proef wordt gehouden door de officiële parkeerdienst van Schiphol; Schiphol Parking. Hiermee is deze parkeeraanbieder de eerste van Nederland die deze manier van contactloos parkeren mogelijk maakt. De test vindt plaats bij P1 Kort Parkeren en de eigen Personeelsparkeergarage P12.

Hoe werkt het?

Het contactloze scannen werkt als volgt. Bij het inrijden van de parkeergarage wordt je nummerbord gescand bij de slagboom. Als je weer weggaat, herkent de scanner jouw auto. Vervolgens komt er een QR-code op de paal die bij de slagboom is geplaatst. Door deze code te scannen met jouw mobiele telefoon, word je rechtstreeks naar de betaalapp of iDEAL gebracht. Met een paar klikken heb je betaald, en kun je verder rijden.

Met deze contactloze manier van parkeren wordt hopelijk tijd bespaard, al zal nog precies moeten blijken hoeveel dat daadwerkelijk is. Veel hangt natuurlijk af van de snelheid waarmee gebruikers hun telefoon paraat hebben, en kunnen betalen. Het haalt in ieder geval een aantal handelingen voor de parkeerder weg, zoals het uitnemen van kaartjes en het lopen zoeken naar betaalautomaten. Het wegnemen van de kaartjes is daarnaast ook nog eens gunstig voor het milieu.

Bron: Zakelijk Dagblad

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest