De Schipholtoren(s)

schiphol-toren

De Schipholtoren anno 2021 is met zijn 101 meter de hoogste verkeerstoren van Nederland. Sinds 1991 is dit de thuisbasis van de luchtverkeersleiding op Schiphol Airport. De luchtverkeersleiding zorgt vanuit de verkeerstoren voor veilige verkeersstromen in een straal van 15 kilometer rond Schiphol. Wat veel mensen niet weten is dat dit niet allemaal vanuit één toren gebeurt, maar twee tegelijk. Althans, bijna elke dag is dit een normale gang van zaken. 

Toren bij Schiphol-Centrum

De toren bij Schiphol-Centrum is de bekendste toren van de twee. De iconische verkeerstoren heeft onlangs een make-over gehad waardoor er nu 15 in plaats van 9 mensen tegelijk aan het werk zijn. Er wordt onder andere ook gewerkt met Electronic Flight Strips. De toren is ook voorzien van nieuwe camera’s, hierdoor is er nog altijd goed zicht op alle gates op Schiphol. Dit heeft puur te maken met een van de belangrijkste zaken op Schiphol; veiligheid. 

Toren bij de polderbaan

Naast de bekende Schipholtoren bij Schiphol-Centrum wordt er dus bijna dagelijks nog een verkeerstoren gebruikt. Deze verkeerstoren ligt bij de Polderbaan, dit is zo omdat de Polderbaan te ver weg ligt van de Schipholtoren bij Schiphol-Centrum. De naam van deze verkeerstoren is Toren-West. In deze toren kunnen maximaal 4 mensen tegelijk aan het werk. Ondanks dat dit een stuk minder is dan het aantal mensen in de Schipholtoren is deze toren ook van groot belang voor de veiligheid in en rondom Schiphol.

De derde toren op Schiphol

Naast de twee genoemde torens is er nog een derde toren op Schiphol te vinden. Deze toren was tot 1992 de verkeerstoren van Schiphol. Door de uitbreiding van Schiphol in de jaren tachtig en de bijbehorende nieuwe gebouwen werd het zicht vanuit deze toren te beperkt en is de Schipholtoren zoals we hem nu kennen gebouwd. De derde toren is er nog wel altijd als back-up plan, ook werd de toren gebruikt tijdens de renovatie van de Schipholtoren.

Overige torens door de jaren heen

Vanaf 1920 tot nu zijn er nog een aantal verschillende verkeerstorens gebruikt. De luchthaven werd langzaam maar zeker steeds belangrijker voor niet-militaire vluchten. Vandaar dat de gemeente Amsterdam op een gegeven moment de grond kocht om Schiphol verder op te knappen en uit te breiden, waaronder nieuwe verkeerstorens.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest