De Toekomst van Schiphol

Schiphol-topdrukte

Veel sectoren zijn getroffen door Corona, de luchtvaartsector is daar uiteraard een van. Er was weer even goede hoop nadat de vaccinaties waren gestart maar door de nieuwe Omikron-variant gaat het weer de verkeerde kant op. Schiphol heeft er last van en zit nog lang niet op het oude niveau van voor Corona. Er wordt nu iets meer dan 50% van het totaal aantal vluchten uitgevoerd, hetzelfde aantal als vorig jaar. In 2019 werden er nog 500.000 vluchten gedaan, dat aantal is voorlopig niet aan de orde. Dit komt onder andere door de intercontinentale vluchten die voor het grootste deel stilliggen. Met name China is een land wat voorheen een belangrijke markt was, zit nu voor het grootste gedeelte dicht.

Winstmarges

De wint in de luchtvaart wordt over het algemeen behaald bij de verkoop van de tickets. In de beste tijden was dit ongeveer 10 euro per ticket, dat zal op korte termijn niet gehaald worden. Dit zal er ook voor zorgen dat budget maatschappijen nog minder gaan verdienen aan de verkoop van tickets. Dit zal invloed hebben op het terugbetalen van leningen die de maatschappijen hebben afgesloten. Kortom, iedereen zit weer in de problemen door die nieuwe variant van Corona.

Vliegtuigproducenten

Voor de vliegtuigproducenten staat er ook het een en ander op het spel. Voor Airbus was het wel een goed jaar, hun halve productie is binnen een paar weken opgekocht door Australië en Air France. Boeing daarentegen had wat problemen met de aflevering en de kwaliteit. De Boeing 737 Max mocht wel weer de lucht in, dat is een meevaller voor Boeing.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest