Gaat KLM minder vliegen op Schiphol?

alwin-kroon-1TitZBcQ2H4-unsplash

KLM en Schiphol, de twee lijken onlosmakelijk met elkaar verbonden, maar er hangen wat problemen in de lucht. Air France-KLM lijkt zogenaamde slots te moeten inleveren, wil het aanspraak maken op steun van de Nederlandse regering. Afgelopen jaar investeerde het Kabinet onder Minister van Financiën Wopke Hoekstra al flink in de luchtvaartmaatschappij. Dat is waarschijnlijk weer nodig, wil het bedrijf blijven bestaan. Maar de steun kan niet zomaar komen, oordeelt de Europese Commissie.

Staatsteun, en geen lening

Het heeft alles te maken met het feit dat de steun zal bestaan uit het omzetten van leningen, die KLM momenteel heeft lopen bij de staat, in aandelen. Aangezien een lening moet worden terugbetaald, en daar bij aandelen geen sprake van is, ziet de Europese Commissie dit als staatsteun. Als er sprake is van staatsteun, komt de Europese Commissie in actie, zodat andere luchtvaartmaatschappijen niet benadeeld worden. Een manier waarop de Europese Commissie dit kan bewerkstelligen, is door te eisen dat slots moeten worden opgegeven. Slots zijn de rechten die een luchtvaartmaatschappij nodig heeft om op te stijgen vanaf een bepaalde luchthaven. Air France-KLM wil dit absoluut niet, aangezien dit van grote invloed zou zijn op de omzet. Dezelfde omzet die al zo laag is, dat de staatsteun überhaupt nodig is.

Lufthansa ondergaat hetzelfde

Maar toch lijkt het onvermijdelijk, weet ook minister Hoekstra. Hij verwijst naar Lufthansa, die op zowel München als Frankfurt 24 slots per dag moeten inleveren. Lufthansa heeft eenzelfde soort steun van de staat gekregen als Air France-KLM van Frankrijk en Nederland lijken te ontvangen. Als alles wordt doorgerekend, en Air France-KLM moet op zowel de Franse luchthaven als Schiphol 24 slots inleveren, scheelt dat voor KLM 3,6% van het totaal aantal vluchten. Voor Air France is het een stuk somberder. Die dreigen namelijk 7% van hun vluchten te verliezen; iets wat natuurlijk gemerkt gaat worden. Overigens is het niet zo dat de ‘slechte’ slots alleen kunnen worden ingeleverd – bijvoorbeeld een vlucht om 3 uur in de nacht naar een andere Europese stad. De Europese Commissie zal nieuwkomers een eerlijke kans willen geven. Daarom hoeft Air France-KLM niet te rekenen op coulance, mocht de staatsteun worden toegekend.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest