Het ontstaan en de ontwikkeling van Schiphol door de jaren heen Deel 2

schiphol-ontstaan

In de twee decennia na de enorme groei in 1977 groeide Schiphol nog verder, het oude Schiphol wat nu bekend staat als Schiphol-Oost werd een vracht gebied. In 1978 werd het NS-station Schiphol geopend voor treinverkeer naar Amsterdam-Zuid en in 1981 ook naar Leiden. Dit leverde automatisch een goede verbinding op tussen Amsterdam en Leiden, later kwamen daar ook verbindingen bij naar Amsterdam Lelylaan, Sloterdijk en Centraal. Ook Weesp, Almere en Hilversum kwamen daar later nog bij. 

Schiphol in de jaren negentig

In 1990 kwamen er plannen op tafel voor grote veranderingen op Schiphol, deze plannen zijn bedacht en opgesteld door architectenbureau BenthemCrouwel. Het stationsgebouw van Schiphol werd verdubbeld en er kwam een terminal bij, Terminal 3. Er kwam een uitgebreid treinstation en het aantal treinsporen op station Schiphol werd uitgebreid van 3 naar 6. Een nieuwe spoortunnel stond ook op de planning, die was in 2000 volledig af. Op Schiphol-Centrum kwamen inmiddels steeds meer kantoren en ook hotels. 

Nieuwe verkeerstoren op Schiphol Airport

Door al deze veranderingen en nieuwe aanbouw werd het zicht vanuit de oude verkeerstoren op de landingsbanen en taxibanen bemoeilijkt. Dit leidde tot de noodzakelijke bouw van een nieuwe verkeerstoren op Schiphol Airport. Deze was in 1991 af, de verkeerstoren was met zijn 101 meter hoogte op dat moment de hoogste verkeerstoren ter wereld. Anno 2021 zijn er inmiddels wel hogere verkeerstorens in het buitenland. 

Nieuwe H-pier voor prijsvechters

Omdat er steeds meer prijsvechters kwamen die goedkopere vluchten aanboden, werd speciaal voor deze maatschappijen een nieuwe pier geopend op Schiphol, de H-pier. Dit gebeurde en 2005 en kwam op flink wat kritiek te staan van onder andere milieudefensie. De H-pier stond erom bekend dat er geen winkels waren en bijzonder weinig horeca en toiletten, dit was puur om kosten te besparen. Overdekte loopbruggen zijn ook niet te vinden op de H-pier. In 2005 waren EasyJet, Thomsonfly.com, bmibaby, Jet2 en Sky Europe de eerste gebruikers van de nieuw aangelegde H-pier. Later dat jaar kwam daar Wizz Air bij, de vliegmaatschappij die voornamelijk naar Oost-Europa vliegt. 

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest