Interessante weetjes over Schiphol deel 2

KLM-schiphol

We nemen je mee naar een aantal interessante weetjes over Schiphol die veel mensen niet kennen. Schiphol bestaat al heel lang en door de jaren heen zijn er veel verhalen te vertellen over Schiphol. Dit is een vervolg op deel 1.

Speciaal oefenvliegtuig ‘FireFly’

Elke dag oefent de brandweer op Schiphol met een vliegtuig dat in brand staat. Dit kan er misschien gek uit zien als je er toevallig langs komt, maar je hoeft je geen zorgen te maken. Dit is de FireFly en wordt door de brandweer gebruikt voor trainingen. Zo weten ze exact wat er gebeurt als er een vliegtuigmotor in brand staat en hoe ze de passagiers moeten evacueren. 

IJsberen op Schiphol

Geen echte ijsberen, maar kantoormedewerkers die de sneeuwschuivers besturen in de winter. Dit om de start- en landingsbanen sneeuw- en ijsvrij te maken voor de vliegtuigen die ze gebruiken. Zonder onze ijsberen zou er in de winter niet kunnen worden gevlogen op Schiphol, het is dus een uiterst belangrijke functie binnen Schiphol.

Mainport Schiphol

Schiphol wordt een Mainport genoemd omdat het een knooppunt is van allerlei soorten vervoer waardoor het verbonden is met de rest van de wereld. Denk aan taxi’s, vliegtuigen, treinen, bussen en auto’s. Op Mainport Schiphol werken anno 2021 68.000 mensen bij 800 verschillende bedrijven.

Aantal verschillende luchtvaartmaatschappijen op Schiphol

Er vliegen 104 verschillende luchtvaartmaatschappijen vanaf Schiphol. Deze luchtvaartmaatschappijen vliegen naar 332 bestemmingen in 97 landen, een ongekend hoog aantal. Air France-KLM is op dit moment de grootste luchtvaartmaatschappij op Schiphol.

Meerdere start- en landingsbanen

Schiphol heeft verschillende start- en landingsbanen, elk in een andere windrichting. De windrichting bepaalt welk vliegtuig op welke baan landt of vertrekt. De windrichting in Nederland verandert nogal vaak en op deze manier kunnen alle vliegtuigen veilig opstijgen en landen op Schiphol. Een andere reden is het geluid van de vliegtuigen, sommige landingsbanen mogen minder worden gebruikt dan anderen, dit staat in de regels die zijn ingesteld voor de omliggende woongebieden. De Polderbaan mag bijvoorbeeld alleen worden gebruikt voor vluchten naar en vanuit het noorden.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest