Schiphol kan miljoenen verdienen door scheiding van Franse partner

klm-vliegtuig

Door de gevolgen van de corona crisis zit Schiphol dieper in te problemen dan van tevoren verwacht werd. Het wegblijven van reizigers zorgt voor een stuk lagere omzet dan voor corona. Toch is er positief nieuws te melden wat betreft de financiële situatie rond Schiphol. De Franse partner van Schiphol, ADP, wil van zijn belang af. Sinds 2008 zijn de twee partners, vlak nadat KLM en Air France ook hun samenwerking begonnen. 

Veel geld verdiend door samenwerking

Schiphol en ADP hebben sinds de start ontzettend veel geld bespaard door goed samen te werken, zeker als het gaat om inkoop van luchthaven materiaal, denk hierbij aan sneeuwschuivers of vliegtuigslurven. Internationaal ging het ook steeds beter, daarnaast deelden de twee grootmachten in de winst van de ander. Ook hadden ze een aandeel in elkaars bedrijf, dit ging destijds om 8 procent. Door het verschil in waarde betaalde Schiphol 530 miljoen euro voor het aandeel in ADP, ADP betaalde 370 miljoen euro voor het aandeel in Schiphol.

ADP komt met mededeling

Deze zomer maakte ADP aan Schiphol bekend dat het niet langer wil samenwerken met Schiphol. Schiphol zelf wilde de samenwerking wél verlengen, zeker omdat het in hun ogen een goede deal was. Helaas kwamen ADP en Schiphol er niet uit en wordt de samenwerking na 13 mooie jaren beëindigd.

ADP ontevreden over prestaties Schiphol

Ondanks dat er vooral goede dingen gedaan zijn in het verleden is ADP toch ontevreden over bepaalde prestaties van Schiphol. Internationaal stond Schiphol lange tijd stil, waar ADP wel belangen had in internationale vliegvelden. ADP wilde een nieuwe overeenkomst, inclusief een afrekening over het verleden, dat was voor Schiphol niet aantrekkelijk.

Schiphol heeft profijt van scheiding

De scheiding betekent voor Schiphol dat het haar belang in ADP weer terugkrijgt, dit gaat om een bedrag van 639 miljoen euro, waar het oorspronkelijke bedrag 530 miljoen euro was. Het belang van ADP in Schiphol is nu 370 miljoen euro waard, dat was het ook in 2008 bij het begin van de samenwerking.

Onbekend wat er met aandelen gaat gebeuren

Schiphol weet nog niet zeker wat het met de nieuwe aandelen gaat doen. Als het de aandelen wil doorverkopen gaat dat eventueel naar de gemeente Haarlemmermeer. Wel is het zo dat er dan een klein deel wordt gekocht, door de financiële crisis is Haarlemmermeer niet in staat om alles op te kopen.

Voorlopig rode cijfers voor Schiphol Airport

Schiphol verwacht over 2021 maximaal 28 miljoen reizigers te hebben op Schiphol. De hoop was echter dat dit aantal 36 miljoen zou zijn. In 2019 was het nog 80 miljoen. De gevolgen van deze lage aantallen zijn een flink verlies, maarliefst 158 miljoen euro. De verwachting is dat de cijfers voorlopig nog rood zullen kleuren.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest